Elämää Edinburghissa osa 2- Patikointia, kaupungin tutkimista ja päivä Glasgow'ssa

Kolmas päivä Edinburgh’issa alkoi migreenillä, migreeniä oli jo jatkunut toista päivää putkeen, mikä oli kyllä odottavissa kaiken stressin ja kiireiden jäljiltä. Antti oli sopinut aamuksi Edinburghin yliopistolle tapaamisen erään tutkijan kanssa, mikä sopi hyvin, sillä itse jäin enemmän kuin mielelläni nukkumaan myöhään, viettämään ’lazy morning’ia’ ja potemaan migreeniä. Antilla vierähtikin iltapäivään asti tutkien ja kiertäen yhtä maailman vanhimmista yliopistoista ja sillä välin itse olinkin jo paremmassa kunnossa, migreeni oli vihdoinkin mennyt ohi ja olin valmiina taas lähtemään tutkimusmatkalle kaupunkiin!

Edinburghin yliopisto

Sää oli aurinkoinen ja päätimme lähteä kävellen Holyroodin puistoon ja sieltä patikoida muinaisen tulivuoren, Artur’s seat’in korkeimmalle kohdalle ja kierrellä Arthur’s seatin lähikukkuloita. Päädyimme kävelemään pitkin Royal mail -katua, joka vei suoraan lopulta Holyroodin puistoon. Royal mail oli ihana, vilkas katu, täynnä pieniä putiikkeja. Joka kulmalla näkyi kiltti-kauppoja, joista sai mittatilaustyönä kiltitipuvun teetettyä, pieniä kiviportaita, jotka veivät sisäpihoille kahviloihin ja pubeihin. Näkyipä matkalla yksi joulukauppa -Nutcracker christmas shop- jossa oli ihan pakko poiketa näin joulua rakastavana ihmisenä! Kauppa oli lattiasta kattoon täynnä joulukoristeita, joulukuusia ja ylipäätään kaikenlaista joulutavaraa, you name it- they have it. Kaupassa tuoksui vahvasti neilikoiden ja piparkakkumausteen tuoksu ja myyjät toivottivat hyvää joulua kauppaan tullessamme! Harmi, kun ei tullut joulukaupasta kuvaa napattua.

Maisemaa kävellessä puistoon päin, kuvassa Calton Hill ja sen monumentit

'Joulufiilistelyn' jälkeen jatkoimme matkaa puistoa kohti, puiston laidalla sijaitsi mahtipontinen Holyroodin palatsi, jota kiersimme katsomaan ulkoa päin. (Holyrood palatsi toimii yhdistyneen kuningaskunnan kuningasperheen virallisena asuntona, heidän ollessa Skotlannissa päin.) Palatsia ihailtuamme lähdimme patikoimaan ylöspäin Arthur’s seat’ille.

Holyrood Palace

Holyrood Palace huipulta kuvattuna

Kukkuloille oli useampia reittejä, loivemmista jyrkkiin, nousimme ylös jyrkintä reittiä ja kiertelimme sitten loivempia takaisin alaspäin tullessa. Sää oli lämmin ja aurinkoinen, mutta tuuli järkyttävän voimakas. Huipulla ei kauan viitsinyt istuskella tuulen takia, joten laskeuduimme alemmaksi tuulelta suojaan ihastelemaan maisemia, fiilistelemään vihreitä kukkuloita. Arthur’s seat mainitaan usein yhtenä mahdollisena sijaintipaikkana tarunomaisen kuningas Arthurin linnalle sekä pyöreälle pöydälle, mutta ei kyllä löydetty osia pyöreästä pöydästä tällä reissulla!

Tuonne oli tarkoitus kiivetä

Melkein huipulla!

Huipulla!

Punnerrustauko

St Margaret's Loch

St Anthony's Chapel-rauniot

Vanha kaupunki Arthur's Seat'iltä päin

Kaunis oli paikka! Laskeuduimme alas takaisin Holyroodin puistoon ja kuljimme puiston läpi takaisin kohti vanhan kaupungin keskustaa. Kävelyä tuli päivälle 15 kilometrin verran tai enemmän ja päätimmekin hakea mäkkäristä päivän wräpit mukaan (budjettiruokaa:D) ja mennä Princes street gardens- puistoon vielä iltapiknikille ennen majapaikkaamme menoa.

Treehugger! Holyroodin puistossa kävelemässä

Princes Street Gardensiin menossa eväitä syömään

Seuraavana päivänä edellispäivien kävelykilometrit painoivat sen verran, että ei ajateltu tehdä mitään sen kummempaa, vettäkin satoi. Lähdimme kuitenkin käymään Edinburghin kansallismuseossa pyörähtämässä, mikä oli lyhyen kävelymatkan päässä, ei kuitenkaan kauaa museossa viihdytty, kun iski nälkä ja kiersimme vanhan kaupungin kaduille hakemaan pizzaslicet ja frozen yogurtit, siitä sitten löntystelimme läheisen starbucks’in sohville oleskelemaan loppupäiväksi ja illaksi.

Sadesää! Museolle päin matkalla

Unta taas riitti viidentenä skotlantipäivänä kellonympäri asti ja campusalueella vietetyn laiskan aamun jälkeen, päätimme lähteä kävelemään satamaan meren rannalle. Ocean terminaaliin oli telakoitu kuninkaallinen alus, Britannia, jota pääsee tutkimaan pääsylipun hinnalla, ei kuitenkaan lähdetty laivaa tutkimaan, vaan tehtiin kierros satamassa ja käytiin syömässä lounasta sataman ostoskeskuksen puolella. Siinä hetken tuumattuamme päätimme jatkaa matkaa Royal Botanic Gardeniin (kuninkaalliseen kasvitieteelliseen puutarhaan). Puutarha/puisto oli todella ihana chillailuun take away -teen ja kahvikupin kanssa! Ihania eriteemaisia puistoalueita, isoine puineen ja kukkineen, täällä olisi viihtynyt pidemmänkin aikaa!

Satamassa

Royal Botanic Gardeniin kävelemässä

Glasshouse, talo täynnä trooppisia kasveja ja puita

Mietinnässä oli, että pitäisikö vuokrata autoa tai lähteä junalla käymään vähän kauempana jossakin katselemassa ylänköjä ja käydä esim. Loch Ness’illä. Tulimme kuitenkin siihen tulokseen, että ei niin kauas lähdetä tällä reissulla, chillaillaan ennemmin lähimaisemissa, joten päädyimme päivävisiitille Glasgow- kaupunkiin. Waverleyn asemalta oli n. tunnin junamatka Glasgow’n kaupunkiin, edestakaiselle junalipulle hintaa tuli 12,5£/hlö. Sen kummemmin ei oltu mitään etukäteen kaupungista luettu, vaan lähdimme kiertelemään keskustaa ympäri ja päädyimme kävelemään jokusen kilometrin keskustasta Kelvingroven alueelle, puiston laitamille, jossa kävimme Kelvingroven taidegalleriassa/museossa sekä kiertelemässä hulppeaa Glasgow’n yliopistoa! Tallustelimme Kelvingroven puistossa ja lähdimme vaeltamaan katuja pitkin keskustaan päin syömään ja iltapäivästä lähdimme takaisin junalla Edinburghiin.

Glasgow'ssa

Kelvingrove art gallery& museum

Glasgow Yliopisto

Yliopiston sisäpihalta

Kelvingrove Park

Keskuskadulla

Takaisin kohti Edinburghia!

Edinburghin linnaa tuli käytyä katsomassa vielä ulkoapäin lähempää, aina kun siitä olimme ohi menneet aikasimpina päivinä, oli linnanportit juuri suljettu, pääsylippu linnan sisälle oli turhan hintava, joten kiertelimme ulkopuolella. Ulkopuolen linnanporteista löytyikin muistolaatta William Walacen muistoksi & ja patsas hänestä. Linnan alueella oli aika kova kuhina ja melu päällä, kun sinne rakennettiin stadion-areenaa kesän musiikkiesiintyjiä ym. tapahtumia varten, bongasinkin mainoksen Emeli Sande'n Edinburgh linna- keikasta heinäkuussa- olisi ollut kyllä aika huikea keikka nähdä!

Vapaustaistelija William wallacen patsas oikealla

Haggis- tuo skottilainen perinneruoka, oli myös to do- listalla, ja sitä tuli maistettua ”haggish balls”- muodossa. Maistui aika samalta kuin maksalaatikko tai maksapihvit, että jos niistä tykkää, niin varmasti haggis maistuu myös! Antti söi suurimman osan haggis palloista, mutta oli kyllä parempaa kuin mitä oletin ja kun unohti sen, mistä kyseinen ruoka tehdään, niin pystyi sitä syömäänkin. Ja pitihän sitä käydä juomassa skottiviskiä ja tummaa olutta!

Haggis palloja

Paikallista Guinnessiä ja skottiviskiä

Muutoin olemmekin tehneet päivässä 2-3 ruokaa keittiössämme campuksella ja yleensä yhden ruuan syöneet kaupungilla + välipaloja. Ruokavalioon campuksella on yllätys yllätys kuuluneet esim. nuudelit, kananmunat, hedelmät, marjat sekä muu halparuoka. Mitään kovin käryävää ruokaa ei tohdittu paistaa palohälytysten pelossa- pelkkä leivän paahtaminen on jo vähän siinä ja siinä, että alkaako hälytin soimaan!
Aamupala

Illallista nuudeleiden muodossa

~I haven't been everywhere, but it's on my list~
-Susan Sontag

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Malesia: Löhöilemässä Langkawilla

Reissun viimeinen etappi- Japani!

Singaporen sykkeessä

Haaveilusta tositoimiin

Unelmat kantavat kauas

Oh New York, New York- 'Ison Omenan' makuja

Uusi-Seelanti; Pohjoissaari- kaatosadetta ja hobitteja

Malediivit- It's a paradise!