Olipa kerran Sri Lankan seikkailu

Sri Lanka oli kummitellut mielessä reissun alusta lähtien yhtenä vaihtoehtona, missä käydä vierailemassa. Alunperin oli tarkoituksena lentää sinne Kuala Lumpurista, mutta Kuala Lumpuriin päästyämme ja Antin sairastellessa kummallakaan ei ollut intoa lähteä, joten päädyimme pyörimään Thaimaan puolelle ja tarkoituksena reissata siellä. Thaimaa ei sitten lopulta napannutkaan ja Krabilla viiden päivän löllöilyn jälkeen intoa ja energiaa oli ylitsevuotavan paljon, joten buukkasimme sittenkin lennot Sri Lankalle ja netin kautta haimme viisumit. Sri Lankalta lensi vain sattumoisin reilu tunnin Malediiveille, niin you just gotta visit, right?! Tuli samalla siis buukattua jatkolento Malediivien suunnalle! Lennot Krabilta, Kuala Lumpurin kautta Sri Lankalle, sieltä Malediiveille ja lopuksi Bangkokiin maksoivat 500€/hlö käyttäen Air Asiaa ja Korean Air’ia.

Paras löytämämme flightplan meni siispä Kuala Lumpurin kautta, olipa melkein kotoisaa saapua 3.kerran Kuala Lumpurin kentälle muutaman viikon sisään! Sieltä jatkoimme Sri Lankan pääkaupunkiin Colomboon, jonne siis saavuimme yömyöhällä 7.marraskuuta. Minulla oli kunnianhimoinen suunnitelma ehtiä nähdä kuudessa päivässä kaikki mahdollinen, energiaa oli seikkailla! Päädyimme hankkimaan oman kuskin ja auton, mikä oli järkevin tapa päästä näppärästi liikkumaan ympäri Sri Lankaa, liikennehän oli aikamoisen kaaottinen, varsinkin sisämaassa, joten ei olisi voinut kuvitellakaan itse ajavan. Koska ei ollut sesonki aika ja oli sadekausikin vielä menossa, saimme sattumalta hyvän tarjouksen heti lentokentältä Ayubowan Tours-firmalta, ja päädyimme maksamaan 40€/pvä omasta kuskista 24/7.

Ensimmäiset kaksi yötä yövyimme Colombossa Mandarina Colombo-hotellissa (80€/yö). Tapasimme kuskimme, Dilrukin heti seuraavana päivänä ja lähdimme kiertelemään ympäri Colomboa. Sri Lankan ensivaikutelma oli hyvä, ihmiset olivat todella ystävällisiä, kaupungissa kävi mukava pieni kuhina ja fiilis oli loistava! Onneksi välillä satoi vettä kaatamalla, koska muutoin auringon porottaessa olisi sulanut lammikoksi kadulle, kuumaa oli!

Hotellin rooftop pool'ista näkymiä

Lentokentällä, buddhalaisuus näkyy jokapuolella:)

Gangaramaya Temple

Onneksi ei ollut aito norsun pää..

Temppelissä oli häät menossa:)

Seema Malaka, tuo paikka minne munkit tulevat
suorittamaan viimeisen vaiheen, jossa luopuvat vaatteistaan
ja ajelevat pään kaljuksi

Puistossa

National Museum of Colombo

Museon aarteita

Independence Memorial Hall

Galle Face Green

Colombon katuja illalla

Matkaevästä, suoraan katukeittiön padoista

Sovimme kuskin kanssa, että lähdemme aikaisin aamulla kohti Sigiryaa, vilkkaansekalaisen liikenteen takia matka veikin lähemmäs 5tuntia. Heitimme urheilukamat päälle ja lähdimme tutkimaan tuota ’Lionrock’- UNESCO:n maailmanperintökohdetta, joka on valtavan kiven päälle rakennettu muinainen linnoitus. Kipusimme tuonne kivelle korkeuksiin (onneksi oli pilvinen sää, oli jokatapauksessa hikistä puuhaa +35 asteen helteessä!) ja tutkimme raunioita, ylhäältä oli myöskin kauniit näkymät ympäri Sri Lankaa! Ah, noita vuoria, teeplantaaseja ja tiheää viidakkoa!

Sigirya- tuonne kiven päälle oli tarkoitus kiivetä.

Huipulla!

Naama punaisena puuskuttaen laskeuduimme alas tuolta Lionrockilta ja jatkoimme matkaa iltapäivästä. Vaihdoimme auton safarimaasturiin, jota ajoi kuskimme tuttu ja lähdimme Sigiryan lähellä olevaan kansallispuistoon (maksoimme safarikuskillemme 44€/pää). Vielä maantiellä matkatessa vastaan tuli elefantti, joka käyskenteli tien vieressä mutustellen ruohikkoa. Olipa outoa, siinä se majesteettisen kaunis eläin käveli pitkin maantietä! Ensimmäinen villi ja vapaa norsu bongattu!

Dilruk-kuskimme

Kymmenen kilsaa ajelimme pitkin maantietä, kunnes lähdimme pienemmälle hiekkatielle ja lopuksi ajamaan keskelle viidakkoa. Viidakossa ajeltuamme vajaan tunnin, tulimme isolle aukealle, joka oli täynnä vetistä ruohoa ja mutaa. Se hetki ja fiilis oli aikamoinen, kun silmiin osui iso norsulauma, yli toistasataa elefanttia!! Aika hengensalpaava näkymä! Mikäpä siinä ollessa keskellä viidakkoaukeaa auringonlaskun aikaan Sri lankalla, katsellen kauniita elefantteja safariauton perällä seistessä ja ajellessa pitkin viidakkoa! Muutama mustelma tuli käsiin ja jalkoihin pomppukyydistä, kun halusin kokomatkan seisoa autossa pitäen kaiteista kiinni ja fiilistellen kuumankosteaa ilmaa ja viidakkofiilistä norsuineen, aivan mahtavaa!

Viidakkoa kohti!

Elefantteja ja auringonlasku :)

Olipahan ollut huikea päivä, illalla menimme yöksi Sigiryan lähelle kuskimme ystävän ylläpitämään Sigiri Access Villa- hostelliin (60€/yö sis. aamupala ja illallinen). Huone oli muutoin ok, paitsi pesuhuone oli jokseenkin kyseenalaisen arveluttava ja näytti siltä, ettei sitä oltu pesty sataan vuoteen. Uskaltauduin kuitenkin hipsiä suihkuun, heti nostaessa suihkun käteen, seinä mureni ja suihku lähti irti seinästä, vesi oli myös jääkylmää (mikä ei sinänsä haitannut törkykuuman päivän jälkeen) ja juuri, kun sain suihkugeelit levitettyä, loppui vesi kuin seinään. Mistään ei tullut vettä, wc ei toiminut, eikä lavuaarin hana, ainut mistä vettä näytti tulevan, oli pieni lattiatasossa oleva hana, otin tyhjän vesipullon ja täytin sitä vedellä kyykkiessä törkeän likaisella suihkun lattialla ja yritin saada saippuat pois, kunnes vesi loppui tästäkin hanasta, ah, näitä reissaamisen iloja!

Majapaikkamme

Aamulla jatkoimme aikaisin matkaa kohti Kandya. Pysähdyimme matkan varrella käymään yhdessä temppelissä, sekä yrttitarhalla, mikä oli itseasiassa todella mielenkiintoista, eräs ’herbalisti’ piti meille lyhyen kierroksen yrttitarhassa ja kertoi mihin kaikkeen näitä yrttejä ja mausteita käytetään terveydenhoitoon liittyen, sieltä löytyi mm. kokaiinipensaita (puhtaasti lääketieteelliseen tarkoitukseen tietysti :D) , kaakaopuu, josta tehdään suklaata, kahvipapupensaita, pippuri-, kaneli- ja neilikkapuskia, aloe vera kasveja ym ym. Oli mielenkiintoista esim. puraista tuoretta neilikkaa ja huomata, että se puudutti suun ja sitä käytettiinkin esim. hammaskipuihin. Aloe vera- uutetta olisi voinut sivellä pitkin naamaa vaikka kokopäivän ja muita paikassa teetettyjä luonnontuoterasvoja! Kiva kierros, oppi paljon uutta vanhoista luonnonmukaisista tavoista ylläpitää kehon hyvinvointia.

Temppelille kiipeämässä, kauniit oli näkymät!

Temppeli

Yrttitarhalla

Päänsäryn poistotekniikoita kokeilemassa

Iltapäivästä saavuimme Kandyyn, tuo pieni kaupunki korkealla vuoristossa, mutkaisten pikkuteiden takana. Kävimme ajelemassa kaupungilla ja kävimme syömässä meidän kuskin suosittelemassa hotellissa buffet-illallisen, joka maksoi vaivaset 5€, currya oli tietenkin montaa sorttia, olihan se Sri Lankan perinneruokaa. Kävimme illalla katsomassa Sri Lankalaista perinnetanssia, mikä oli mielenkiintoinen, kultturelli elämys. Yövyimme eräässä kuskimme ehdottamassa halvassa hotellissa, jonka nimeä en enää muista.

Kandy

Seuraavana aamuna kävimme kävelemässä Kandyn Botanic Gardens’issa, puisto oli kaunis, aamulla oli satanut kaatamalla vettä, joten ilmakin oli ihana raikas ja ’viileä’ kävellä. Jatkoimme matkaa ylös vuorille Nuwara Eliyaan todella kapeita ja todella mutkaisia serpentiiniteitä pitkin! Pientä matkapahoinvointia oli mutkaisen tien takia, mutta mitkä näkymät vuoristossa! Koko vuoristo oli täynnä teeplantaaseja!

Botanic Gardens

Jos jostakin Sri lanka on suomalaisillekin tuttu, niin se on tee! Sri Lanka (vanhalta nimeltään Ceylon- josta juontaa juurensa nimi Ceylon tee) on yksi maailman suurimmista teentuottajista. Tänne löysi tiensä myös aikoinaan teeguru Herra Lipton, jonka plantaaseja löytyypi täältä. Nuwara Eliya on tunnetuin Sri Lankan teealue, korkealla vuoristossa kasvava tee on sitä laadukkainta sorttia ja pääsimme ihmettelmään ja tutkimaan teen tuotantoprosessia Glenlochin teetehtaalle ja lopuksi juomaan tuoreeltaan eri makuja, tälläisenä teeihmisenä tämä visiitti oli kertakaikkisen mahtava (se oli myöskin ihan ilmainen kierros)!

Glenloch'in teetehdas

Valmista teetä kilokaupalla!

Tee-time, uunituoretta teetä pihamaan puskista:)

Teeplantaaseja

Jatkoimme kokoajan matkaa ylemmäksi ja ylemmäksi ja pysähdyimme matkan varrella ihastelemaan vesiputouksia, joita löytyi useita ympäri vuoristoa. Lopulta Nuwara Eliya'n kylään päästyämme oli ihmeellistä astua ulos autosta vuoristoilmaan, lämpötila oli tippunut +20asteeseen, oli todella raikasta, melkeinpä tuli kylmä piiitkästä aikaa! Yövyimme Grosvenor hotellissa (60€/yö). Nuwara Eliya oli pieni paikka, todella hollantilaistyylinen (Sri Lanka oli aikoinaan Hollannin alainen siirtomaa ja sen jälkeen Englannin). Illalla tuli kierreltyä kylällä ja nautittua vuoristoilmasta.

Kuskimme Dilruk menossa mukana

Ramboda Falls

Kaikki vihreä on teepensasta!

Maisemia matkan varrelta

Nuwara Eliyassa

Yöpymispaikkamme

I'm not a morning person xD, aamulla taas aikaisin matkaan!

Seuraavana aamuna hyppäsimme junaan, jolla matkustimme kolmentunnin matkan Ellaan. Junalla matkustaminen on Sri Lankalla must! Vanhat junat, jotka puksuttavat hitaasti vuoristossa ovat kokemisen arvoisia! Mahtavat maisemat, todella ainutlaatuista! Junalla matkustaminen on myöskin halpaa, lippu maksoi 1€. Oli huikeaa olla pää ja kädet pitkällä ikkunoista ja ovista ja katsella vuoriston maisemia!

Juna-asemalla

Aikataulut näki tästä:)

Sieltä se meidän juna puksuttaa!

Maisemia matkalta

Ellassa

Ellassa kävimme kävelemässä Nine Arch sillalla- jossa edelleenkin junat kulkevat, pysähdyimme myöskin kuuluisassa Chill ravintolassa syömässä, ennenkuin lähdimme iltaa kohti ajelemaan piiitkää matkaa kohti Mirissaa.

9arch Bridge

Sisämaassa oli todella autenttinen fiilis, siellä näkyi myöskin enemmän köyhyys ja alkeelliset asumisolot, mutta ihmiset olivat ihania, alaspäin, merenrantaa kohti ajaessa huomasi turismin tuomat vaikutukset, ja hotelleja rakentui pitkin rantaa kokoajan. Yövyimme yhden yön Randiya Sea View hostellissa (60€/yö), oli kyllä mukava taas nähdä meren rantaa. Väsyneinä tuli samantien sammuttua ja aamulla taas kukonlaulunaikaan jatkoimme matkaa kohti Gallea.

Matkalla merenrantaa pitkin kohti Gallea

Auttamassa paikallisia kalastajia verkkojen nostossa

Gallessa pysähdyimme tutkimaan Galle Dutch Fort’ia, joka on myöskin UNESCO:n maailmanperintökohde, sen rakensi aikoinaan Portugalilaiset 1500-luvulla ja sen jälkeen sen valloittivat Hollantilaiset. Dutch Fort oli ehdottomasti käymisen arvoinen paikka, todella hienot maisemat merelle ja mielenkiintoiset linnanrauniot, joita tutkia!

Galle Dutch Fort

Iso lisko bongattu

Gallesta suuntasimme takaisin kohti Colomboa, matkalla pysähdyimme käymään Arun& Aman Turtle Conservation and Research Centre'ssä. Sinne tuodaan loukkaantuneita kilpikonnia, jotka pääosin ovat jääneet kiinni kalastajien verkkoihin, monien kilpi on vaurioitunut ja jalkoja mennyt poikki kalastusverkkojen takia. Kuntoutusprosessin jälkeen kilpparit vapautetaan takaisin mereen, mutta siellä oli myös monia kilpikonnia jotka olivat saaneet niin pahoja vaurioita, että joutuivat jäämään loppuelämäkseen ihmisten hoitoon. Oli mielenkiintoista päästä tutkimaan kilpikonnia lähemmin, kauniita eläimiä!

Vauvakilppari

Kaunis kilpi kilpparilla

200-vuotias jättikilppari, jolta puuttui jalka! Paikan hoitajalta
puuttui myös varpaita..

Yövyimme kuskimme ystävän hostellissa superhalvalla ja seuraavana aamuna lähdimme kohti Malediivejä! Olipahan reissu! Aikaisia herätyksiä ja menossa 24/7, mutta tulipahan nähtyä ja koettua aivan mielettömästi! Sri Lanka on kaunis maa. Ainut miinus tulee siitä, että varsinkin turistialueilla on ihmisiä, jotka pyytelevät rahaa mitä ihmeellisimmistä asioista, esim. yksi jätkä yritti pyytää rahaa siitä, kun otin kuvaa merestä! Ärsyttävää, tuli kyllä ivallisesti kysyttyä, että omistatko meren ja sanottua suoraan, että mitään ei saa. Muutoin oli kyllä huikea seikkailu, kilometrejä tuli aikamoinen määrä kuuteen päivään, oma kuski oli kyllä hyvä ratkaisu, ainoa huono puoli oli se, että kuskimme oli vähän uneliasta sorttia ja meinasi torkahtaa rattiin useamman kerran.. pieniä jännitysmomentteja!

Tälläinen lenkki tuli tehtyä 6:ssa päivässä

Hauskaa on ollut, kun Minusta ollaan oltu kovin kiinnostuneita, ylipäätään Aasian alueella, kai sitä on täkäläisten silmissä niin valkoisen blondi, mikä herättää ihmetystä. On outoa, kun niin miehet että naiset tulevat suoraan juttelemaan ja sanomaan, että olenpa niin kaunis, eihän Suomessa tuollaista tapahdu, kun ystävien kesken tai sitten aamukolmelta baarissa. Kiinalaiset ja japanilaiset taas haluavat ottaa valokuvia, se oli jo enemmälti outoa, kun yksi kiinalaisnainen asetteli minua kuvaan miehensä, isoisänsä ja lasten kanssa, kuulema hänen elämäntavoite on olla samannäköinen kuin minä..se oli jo todella hämmentävää ((weird!))! Parasta on kuitenkin nuo pienet lapset, jotka ujosti katselevat ja kyselevät äidiltään jotakin minusta ja kun hymyilee takaisin, tulevat lapset moikkaamaan, monesti ei yhteistä kieltä ole ollut, mutta ymmärretty on toisiamme hymyjen ja vilkutusten kautta. Tuollaiset pienet kohtaamiset ympäri maailmaa ihmisten kanssa ovat olleet kyllä mahtavia, on jättänyt jäljen puolen ja toisin!

~There are hundreds of languages around the world, but a smile speaks them all~
-hmglobal.com.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Malesia: Löhöilemässä Langkawilla

Reissun viimeinen etappi- Japani!

Singaporen sykkeessä

Haaveilusta tositoimiin

Unelmat kantavat kauas

Oh New York, New York- 'Ison Omenan' makuja

Uusi-Seelanti; Pohjoissaari- kaatosadetta ja hobitteja

Malediivit- It's a paradise!