Australia-From Sydney to Cairns osa 2/2

Hervey Baysta hyppäsimme yöbussiin ja 13tunnin matkan jälkeen saavuimme Airlie Beachille 4. lokakuuta aikaisin aamulla. Pienessä horkassa, silmät ristissä, heitimme rinkat selkään ja lähdimme kävelemään vajaa kilomerin matkan satamasta (minne bussi meidät oli jättänyt) YHA:n hostellille (josta majoitus kolmeksi yöksi, hintaan 53€/yö, ). Nyt oltiin kunnolla trooppisessa ilmastossa ja lämpöä riitti +30c paremmalle puolelle, Joten ihan hiki tuli noinkin lyhyellä matkalla rinkkoja ja reppuja kantaessa.

Airlie Beachillä

Hostellilla

Hostellilla oli pieni uima-allas, mutta auringon
porottaessa vesi oli jokseenkin yhtä lämmintä
kuin paljussa..

Koska kello oli vasta 10 aamulla, jätimme rinkat hostellin säilytykseen huonetta odotellessa ja lähdimme katsastamaan lähialuetta. Mukava pieni paikka! Päädyimme Airlie Beachin laguunille makoilemaan. Meren ranta oli kaunis, mutta eihän siellä kukaan uinut meduusojen takia (haiden ym ihanien otuksien takia), joten siitäkin syystä rannalla oli iso ilmainen uima-allas laguuni, missä viihtyi vallanmainiosti.

Ranta laskuveden aikaan

Airlie Beach Lagoon

YHA sijaitsi päärantakadulla ja rantakadun pikku putiikkeja oli mukava kierrellä iltaisin, sekä läheltä löytyivät myös halvat ruokailupaikat, satama-alue oli myös vieressä, missä oli kiva käydä kävelemässä ja ihastelemassa purjeveneitä ja muita aluksia. Tosin kuumasta säästä johtuen suurin osa ajasta meni Laguunilla chillaillen ja kirjaa lukien. Airlie Beachia ympäröi iso kaunis Conwayn kansallispuisto kukkuloineen, jonne olisi ollut huippua mennä haikkaamaan, mutta kuumuuden takia ei jaksanut evääkään heilauttaa, laguuni veti puoleensa kuin magneetti.

Airlie Beach satama

Just chillin'..

Airlie Beach on helpoin kulkuväylä Whitsunday islands’eille, ja siksipä moni reissaaja pysähtyy täällä Airlie Beachilla ja lähtee useimmiten purjehtimaan ympäri trooppisia saaria, joita on 74 ja mikä parasta ne sijaitsevat The Great Barrier Reef’in- maailman isoimman koralliriutan vieressä! Puitteet ovat todellakin kohdillaan! Olin buukannut Sailing Whitsundays- putiikin kautta Thundercat päiväreissun (179AUD/hlö) Whitsundayn saarelle. Thundercat pikaveneellä kesti noin tunnin verran päästä saarelle. Kävelimme pienen kävelyreitin sademetsässä ylös Hill inlet Lookoutille, josta avautui mahtavat näkymät Whithaven Beachille ja kertakaikkisen silmiä hivelevän kauniille turkoosille merelle!

Meidän Thundercat-vene

Paljon korallihiekkaa

Whitsunday Islands National Park

Hill Inlet Lookout (Whithaven Beach)

Whithaven Beachillä on maailman puhtain ja hienoin hiekka (täydellistä kuulema lasinpuhallukseen ym ja vaikka hampaiden pesuun, ja kyllä, jotkut todellakin kokeilivat pestä hiekalla hampaita tämän kuultuaan). Whithaven onkin valittu yhdeksi maailman parhaaksi että kauniimmaksi rannaksi ja meitsi pääsi täällä tallustelemaan, kierimään tuossa ultimaattisessa valkoisena hohtavassa hiekassa, että uiskentelemaan hypnotisoivan turkoosissa merivedessä; todellakin ruksi yli bucket list'ilta! Kuulema ainut jolla on erikoislupa tuota kultaakin kalliimpaa hiekkaa saarelta viedä tietty määrä vuodessa on NASA. Muille luvassa huikean kovat sakot.

Hill Inletistä lähdimme laskeutumaan kohti Whithaven rantaa, aurinko porotti hikisen kuumasti ja tulikin samantien hypättyä uimaan tuohon mahtavan turkoosiin mereen. Vedessä olisi voinut lillua tuntitolkulla, kertakaikkisen mahtava paratiisi! Ehdottomasti ’must’ paikka käydä, jos Aussien rannikolla reissaa!

What a feeling:)

Puoli päivää tuli tutkittua Whitsunday saarta, todella hyvän lounaan söimme veneessä, jonka jälkeen lähdimme snorklaamaan Suuren Valliriutan laitamille, Langford Reef’ille ja Mantaray Bayhin. Stingray suit ja märkäpuku että snorklausmaski kuului pakettiin, mikä oli loistavaa, ilman suojapukua en olisi snorklaamaan lähtenyt meduusojen pistojen pelossa.

Snorklatessa tuli nähtyä aivan mielettömiä jättikaloja! Ei voinut kuin ihmetellä, kun värikkäät kalat uivat ympärillä ja jättikalat menivät ihan vierestä tai uivat alapuolelta ohi. Mahtavaa! Kävimme snorklaamassa koralleilla, mutta edellisen myrskyn takia, korallit olivat ottaneet osumaa ja valitettavasti ihmisten tekojen takia korallien värit ovat hiipuneet ja korallit osittain kuolleet, mutta joitain hienoja, isoja koralleja tuli nähtyä.

Päivä oli täydellinen! Rento meininki, aurinko paistoi, tuli oltua maailman parhaalla rannalla sekä snorklattua valliriutan tietämillä, pikaveneellä ajellessa delffiini hyppi veneen edessä.. kauniita muistoja!

Tästä kuvasta näkee vähän osviittaa kalan koosta, jättiläinen (mutta onneksi harmiton sellainen)!

(On nähtästi jäänyt kameran aika-asetukset laittamatta päiväntasalle,
väärä vuosi ja kellonaika, mutta eips se mitään:D)

Koralliriutalla

Seuraavana aamuna lähdimme bussilla Airlie Beachiltä kohti Townsvillea. Tarkoituksena mennä Magnetic Islandille kolmeksi yöksi. Greyhound bussi jätti sopivasti Townsvillen satamaan terminaalin eteen, josta ostimme menopaluu-lauttaliput (30AUD/hlö) Magnetic saarelle, lauttoja kulki tunnin välein ja lauttamatka kesti n. 20minuuttia saarelle Picnic Bayhin. Sieltä hyppäsimme paikallisbussiin ja hurautimme Horseshoe Bayta kohti. Magnetic Island on pieni saari, jolla asuu parituhatta pysyvää asukasta. Saarelle oli helppo tulla ja siellä kulkea bussilla, bussiliput olivat halvat (päivälippu muutaman euron). Yövyimme Bungalow Bay Koala Villagessa (kuuluu YHA:an), mikä oli kertakaikkisen mahtava paikka!! paras YHA majoitus tähän mennessä, ihana bungalow viidakon keskellä, eikä ollut hinnalla pilattu ( 66€/yö, sis. oma wc/suihku, jääkaappi ja vedenkeitin, muita vaihtoehtoja olisi ollut bungalow yhteisillä pesutiloilla 53€/yö ja bungalow doorm 20€/yö) loistopaikka, suosittelen!

Matkalla..

Meidän bungalow

Australiassa on kuulema ihan riesaksi asti kenguruita ja wallabeja ym. eläimiä; uskomatonta, mutta totta en ollut nähnyt yhtäkään koko 3viikon reissun aikana!! Ja ilman kengurun näkemistä täältä maasta ei voinut todellakaan poistua! Bussissa matkustaessa olin aina nenä kiinni lasissa etsimässä mahdollisia kenguruita hyppimässä pelloilla, mutta yhtään ei tullut bongattua, Antti bongasi vain pari auton alle jäänyttä wallabia, joita ei kyllä lasketa. Heti Magnetic islandille päästyämme ja Bungalow Bayhin tultua, kävelimme ympäri majapaikkaa ja vastaan tuli pieni söpö wallabi, sateenkaarikaijat lentelivät isona parvena ympäriinsä ja kun lähdimme majapaikastamme kohti meren rantaa, näkyi tien toisella puolella useita kenguruita. Meren rannalla kävellessä, Horseshoe Bayssa näkyi puussa pieni koala kiipeilemässä, niin paljon eksoottisia eläimiä ympäriinsä ja kaikki tuli bongattua parin tunnin aikana tallustaessa ympäriinsä!

Pikku Wallabi

Sateenkaarikaijoja syömässä ruuanmuruja

Ensimmäiset kengurut vihdoin bongattu!

Luova ruokatauko

Horseshoe Bay Beach

Kauniit auringonlaskut

1.Koala bongattu!

Saari oli kertakaikkisen ihana paikka! Aamuisin aamupalaa syödessä ja tehdessä nuo sateenkaarikaijat yrittivät tulla apajille. Iltaisin, pimeän tullen Bungalow’n takana juoksivat kengurut ja wallabit (koska maa oli todella kuiva, kaikista oksista ja lehdistä kuului kova rapina ja eläimet oli helppo paikallistaa), koalat huutelivat puissa, nokkasiili lyllersi maata mönkien bungalow takana, liskot kiipeilivät bungalow’n seinissä sekä possumit (suomeksi kettukusut) hyppivät parvekkeelle, yrittäen tulla mökkiimme varastamaan ruokaa. Possumit olivat hauskoja (vaikka ne ovatkin täysin tuholaiseläimiä ja esim. Uudessa-Seelannissa ne yritetään kokonaan hävittää), ne eivät pelänneet ihmistä ollenkaan, olivat niinkuin kotikissoja; kun avasi bugalow’n oven, niin siinä istuivat odottamassa, että pääsisivät sisälle! Illat menivätkin istuen parvekkeella kuuntelemassa eläinten tallustamista ja taskulampulla bongaillessa ja ihmetellessä eksoottisia eläimiä!

Possumit parvekkeellamme hyörimässä ja pyörimässä

Nokkasiili

Majapaikkamme yhteydessä oli myös pieni Koala Sanctuary, mikä oli oikein kätevää, pääsi tutustumaan lähemmin Australian ihmeellisiin eläimiin ja halailemaan noita söpöyksiä! Toisaalta oli outoa nähdä eläimiä aitauksissaan, koska niitä näki jokapuolella ihan villinä ja vapaanakin, mutta Koala Sanctuaryn eläimet olivat hylättyjä lemmikkejä tai sitten niillä oli jokin vamma, jonka takia eivät enää pärjänneet omillaan luonnossa.

Vauva-kilppari

Hymy herkässä kilpparilla:D

Symppis Kevin-lisko

Hagrid Koala, joka epämuodostuneen jalan takia
ei pääse kiipeämään kunnolla puihin

Harry the Wombat

Sää oli aika kuuma kokoajan +30c tietämillä tai enemmänkin, mutta lähdimme kuitenkin haikkaamaan lähellä olevan The Forts Walk’in, missä oli toisen maailmansodan aikaisia rakennuksia/linnoituksia. Matkalla tuli melkein astuttua myrkyllisen käärmeen päälle, mutta tarkemmin tutkiessa, käärme oli onneksi kuollut, huh! Onhan se jännittävää, kun Australiasta löytyy kaikki maailman vaarallisemmat ja myrkyllisemmät eläimet, mutta niihin ei kyllä halua tehdä lähempää tuttavuutta! Matkalla Forts linnakkeelle bongasimme kaksi koalaa nukkumassa puissa. Näköalatornista avautuivat kauniit näkymät merelle!

The Forths Walk

Koala bongattu!

Näköala linnoituksesta

Lähdimme myös käymään Nelly Bayssa että Picninc Bayssa ja kipusimme Hawkings Point Lookoutille, sen jälkeen olikin pakko hypätä mereen viilentymään! Saarella olisi viihtynyt vielä useamman päivän, mutta koska olimme jo buukanneet ja maksaneet seuraavan hostellin, päätimme jatkaa matkaa, vaikka vähän haikea olo tulikin, kun piti tältä saarelta lähteä!

Picnic Bay

Nelly Bay

Hawkins Point Lookout reitti

Takaisin mantereelle

Bye, bye Magnetic Island!

Matka jatkui kohti Cairnsia. Yövyimme YHA:ssa (48€/yö). Kävimme viettämässä päivän Cairns Esplanade Lagoonilla, sekä kiertämässä Botanic Gardens'ia ja kävelemässä Mount Whitfield Conservation Parkissa. Olisimme tehneet päiväreissun vanhanaikasella junalla Kurandan kansallispuistoon (Kuranda Scenic Railway), mutta lippuja tiedustellessa, junaan oli menossa kahden päivän huolto, eli juuri tuo aika mitä meillä oli Cairnissa, joten junamatka yhteen maailman vanhimpaan sademetsään jäi siispä tekemättä. Käytimme tosin ajan hyödyksi ja tutkimme seuraavan kohdemaan majoitusmahdollisuuksia.

Cairnsissa

Cairns Esplanade Lagoon

Isoja heinäsirkkoja ympäriinsä

Mount Whitfield Conservation Parkissa kävelemässä

Aika kuuma päivä, huhheijaa!

Botanic Gardens

Kilppari kiven päällä chillailemassa

Kengurun kiveksiä kaupan (kenguruparat)!

Lensimme Cairnsista Brisbaneen, olimme rannikkoa ylöspäin reissatessa jättäneet Brisbanen kokonaan välistä, koska seuraava kansainvälinen lento lähtisi sieltä, meidän piti palata jokatapauksessa viimeiseksi Brisbaneen. Lensimme Jetstarilla (156€/hlö) ja vastassa meitä oli veljeni vaimon sukulaiset, jotka ystävällisesti ottivat meidät luokseen yöksi. Ajoimme kaupungin halki ja näimme Brisbanen keskustaa, illalla lähdimme South Bank’iin kävelemään, tutkimaan iltamarkkinoita ja ihastelemaan maisemia sekä syömään illallista. Ajelimme Mount Coot-tha’lle katsomaan Brisbanen kaupungin valoja iltahämärässä.

Lentokoneesta näkyi suurta valliriuttaa (huono kuva tosin)

Brisbane

Lagoon South Bank

South Bank iltamarkkinat

Mount Coot-tha

Fordien hassu kissanpentu:)

Seuraavana päivänä lähdimme Lone Pine Sanctuary'lle ihastelemaan eläimiä. Isoja liskoja viiletti pitkin polkuja! Kenguruiden, wallabien ja monien muiden eläinten sekaan pääsi kävelemään, ne olivat tottuneet ihmisiin ja antoivat silittää ja koskea, olikin mahtavaa päästä ihan lähelle jättikenguruita. Lone Pinessa oli vaikka minkälaisia eläimiä! Meillä oli todella mukavaa, ISO Kiitos Fordin perheelle kaikesta!!

Lone Pine Koala Sanctuary

Thank you Family Ford:)!

Olimme vielä pari yötä Brisbanen keskustan YHA:ssa, sadesään takia kävimme pitkästä aikaa elokuvissa sekä pyörähtämässä museossa, oli myös taas aika laittaa rinkka kuosiin ja lähteä lennolle kohti Aasiaa, Singaporea. Neljä viikkoa Australiassa menivät todella nopeasti, ja tuli tehtyä vain pieni pintaraapaisu Australian isoon maahan! Kaunista luontoa ja mitä ihmeellisempiä eläimiä!

~Live for the moments you can’t put into words~