Australia- From Sydney to Cairns osa 1/2

Uudesta-Seelannista, Aucklandista oli tarkoitus lähteä kohti Sydneyta, Australiaa 17.9. Edeltävänä yönä, nukkumaan mennessä tuli luettua vielä sähköpostit ja olikin juuri tullut viestiä, että Qantaksen lento on peruttu ja pyydettiin ottamaan yhteyttä lentoyhtiön asiakaspalveluun. Huvittavaa oli se, että soittaessa vastassa oli vain robottinauhuri, joka ohjasi soittamaan aina toiseen numeroon, kaikki mahdolliset numerot tuli soitettua läpi, mutta ketään ei langan päähän saanut (risuja Qantakselle huonosta asiakaspalvelusta). Lopulta väsyksissä oli pakko alkaa nukkumaan ja päätimme palata suunnitelmaan A; lähdemme sovitusti lentokentälle aamulla, koska hostellihuone piti kuitenkin luovuttaa pois ja käydään lentokentällä Qantaksen tiskillä setvimässä lennot ja jäädään mahdollisesti lentokenttähotelliin yöksi, kunnes päästään seuraavalle lennolle, meillehän ei niin päivän päälle ollut väliä, että milloin lennetään, piiitkällä lomallahan tässä oltiin! Lentokentällä Qantaksen naikkonen alkoi selvittämään lentojamme ja pienen sumplimisen jälkeen sai meidät juuri ja juuri mahtumaan Air New Zealandin koneeseen, joka lähti tunnin aikaisemmin, kuin alkuperäinen Qantaksen lentomme, meni siis paremmin kuin sata jänistä! Lento kesti n. 3 tuntia ja sujui rattoisasti katsellessa uusinta Pirates of the Caribbean- leffaa, joka oli vielä jäänyt näkemättä.

Olin kuullut paljon jo etukäteen Australian tiukoista lentokenttätarkastuksista ja itsekin Australian lentokenttä- sarjaa katsoneena odotin jos vaikka minkälaista laukkujen tutkimista. Sydneyhyn saavuttaessa ei kuitenkaan ollut mitään tarkastuksia tai läpivalaisua, mietin jo menneeni väärästä ovesta ulos, mutta ei, Uudessa-Seelannissa ja jenkeissä laukut valaistiin moneen kertaan ja tarkastuksista mentiin useasti, mutta täällä ei mitään, pienoinen pettymys oikeastaan!

Sydneyta kohti!

Lentokentältä hyppäsimme Airport Link junaan (kertalipun hinta n. 9€) ja jäimme pois Central Stationilla, jonka vieressä YHA hostelli sijaitsi, sieltä olimme varanneet huoneen kolmeksi yöksi (73€/yö). YHA:n kattokerroksessa sijaitsi pieni matala uima-allas ja ennenkaikkea sauna, mikä oli tietenkin huippua!

YHA:n kattokerros

Näkymät hostellin kattokerroksesta

Lähdimme samantien kävelemään pitkin Sydneyn keskustan katuja ja etsimään ruokakauppaa. Kaupunki vaikutti kivalta! Seuraavana päivänä lähdimme paikallisjunalla kuuluisalle Bondi Beachille hengailemaan. Oli tietenkin ihan täysin väärä olettamus, että heti Australiaan tullessa pääsisi nauttimaan kuumista kesäkeleistä ja rantaelämästä, ehei, Sydneyssä oli aika viileää, pitkillä vaatteilla tuli biitsillä oltua ja nippanappa tohti kastaa varpaat kylmään meriveteen! ..Mutta tietenkin Bondi Beach-sarjasta tuttujen hengenpelastajien näkeminen lämmitti jostain syystä kolealla kelillä ja tuli mieleen, että josko sitä kuitenkin pitäisi heittäytyä aaltoihin pelastettavaksi..

Bondi Beach

Lähdimme kävelemään Bondi to Bronte Coastal Walk’ia, joka meni meren rantaa mukaillen useamman kilometrin, poiketen rantapoukamiin. Kauniit oli maisemat!

Bondi to Bronte Coastal Walk

Bondi Beachiltä hyppäsimme taas junaan ja ajelimme sataman suuntaan katsomaan tuota kuuluisaa Ooppera taloa, Sydney Harbour Bridgea ynnä muita maamerkkejä ja etsimään jonkun kivan ruokapaikan. Olihan se hienoa käydä tuolla maamerkillä. Satama-alueella oli muutoinkin mukavan leppoisat fiilikset auringonlaskun aikaan! Kävelimme takaisin hostellille, jonne oli satamasta vain muutaman kilometrin matka.

Sydneyn oopperataloa tutkimassa

Sydney by night

Seuraavana aaamuna päätimme lähteä tekemään junalla päiväreissun Blue Mountainsille, matka kesti n.3h ja jäimme Katoombassa pois junasta. Katoomba oli pieni kylä, vähän lännenajan tyylinen paikka rakennuksiltaan. Katoombassa ja Blue Mountainsilla oli aika viileä vuoristokeli, öisin meni jopa pakkasen puolelle, joten onneksi oli pakattu tarpeeksi vaatetta mukaan, jotta tarkeni aamusta, päivän tullen sää kuitenkin oli mukavan lämmin.

Katoomban katuja

Asemalta oli vain reilu 2km matka Blue Mountains- kansallispuiston haikkauspoluille, joten kävelimme kansallispuistoon. Lähdimme kävelemään Katoomba Fallsille. Harmillisesti yksi osa patikkareittiä oli kokonaan suljettu maavyörymien takia, joten se reitti jäi tekemättä. Jatkoimme kävelyä kohti Echo Pointia, josta aukeaa näkymät kuuluisille Three Sisters- vuorille. Kansallispuisto oli kaunis ja ensimmäinen kosketus Australian mahtavaan luontoon! Harmillisesti yhtään kengurua tai wallabeja (minikenguruita) ei vielä tullut bongattua!

Echo Point, Three Sisters

Paikallinen vanhempi mieshenkilö tuli juttelemaan meille
Blue Mountainsin luonnosta ja historiasta

Viimeisenä päivänä tuli käytyä kävelemässä The Royal Botanic Gardens’issa, tutkittua keskustan katuja ja puistoja odotellessa yöbussia. Sydney oli viihtyisä kaupunki!

Botanic Gardens

Näitä lintuja näki paljon keskustassa
kakadujen lisäksi

Olimme ostaneet jo Suomesta käsin Greyhoundin Sydney to Cairns perusbussipassit. Bussipassit maksoivat 315€/hlö (huomattavasti halvempia kuin esim. Uudessa-Seelannissa!). Ainoa huomioitava asia oli, että takaisinpäin bussilla ei saanut matkustaa, vaan oli mentävä aina eteenpäin. Ihan toimiva ja helppo valinta. Nettisivujen kautta voi kirjautua omiin bussipassitietoihin ja sieltä käydä varaamassa matkan minne nyt haluaakin mennä tuolla välillä, busseja meni päivässä n. 1-4, joten valinnanvaraa riitti aikataulullisesti.

Aikaa meillä oli 4 viikkoa kulkea tuo Australian itärannikko, mikä on todella vähän, koska Australia on jättisuuri maa ja etäisyydet huimia paikkojen välillä. Päätimmekin heti ensimmäiseksi hujauttaa Byron Bayhin yöbussilla, bussimatka kesti 13h (yöbussi on hyvä vaihtoehto, säästää myös yhden yön majoitushinnan!). Bussissa oli ihan mukavat oltavat, wifi toimi välillä hyvin välillä ei ollenkaan, riippuen missäpäin menimme, bussi ei ollut myöskään täynnä, joten sai itselleen kokonaisen penkkiparin, missä nukkua. Matka olisi ollut vielä kivempi, jos eräs nuori jätkä ei olisi heti ensimmäisen puolentunnin jälkeen oksentanut bussin vessan pienen pieneen lavuaariin, ei siis pönttöön vaan tuohon minilavuaariin, joka tietenkin meni tukkoon ja jäi lillumaan ja roiskumaan lattialle, wc oli käyttökelvoton ja jouduimme pysähtyä useamman kerran huoltoasemille wc- tauoille, joten matka venähti lähemmäs 15h, ennenkuin pääsimme Byron Bayhin, Cheers mate- näitä matkustamisen iloja!

Viivyimme Byron Bayssa kaksi yötä ja yövyimme taaskin hyväksi havaitussa YHA:ssa (58€/yö). Byron Bay on tunnettu surffikaupunki ja ilmapiiriltään rento ja hippimäinen. Rannikkoa ylöspäin mennessä lämpötilatkin nousivat tasaseen tahtiin ja Byron Bayssa oli jo sopivasti shortsikelit. Ranta oli kaunis ja tulikin chillailtua nuo pari päivää biitsillä. Kävimme kävelemässä Cape Byron Lighthouse-majakalle, josta oli kauniit näkymät ympäriinsä auringonlaskun aikaan, samalla olimme myös Australian mantereen itäisimmässä kolkassa. Byron Bayssa tuli nähtyä myös ensimmäiset jättilepakot, joita ensiksi luulin linnuiksi, mutta tarkemmin katsoen ne olivatkin julmetun kokoisia lepakoita, joita alkoi heti auringon laskeuduttua lentelemään, outoja otuksia ja harakan kokoisia vähintäänkin.

Byron Bay

Byron Beach

Ällöjä löytöjä rannalta

Cape Byron Walking Track

Cape Byron Lighthouse

Most easterly point of the Australian mainland

Bussikuskilta saimme kuulla, että nyt on koululaisten viikon lomat alkamassa, mikä tarkoitti sitä, että paikallisia on lomailemassa huimat määrät rannikolla! Tähän mennessä oli tullut reissattua aika pitkälti päivä kerrallaan- suunnittelulla, mutta lomien takia majoituspaikat ym. täyttyivät nopeaa tahtia, joten jouduimme suunnitella vähän pidemmälle Australian reissuamme ja varaamaan hostellimajoituksia ym. mikä ei ollut niinkään mieleistä, koska oli kiva kulkea ’go with the flow’- fiiliksillä ja vaihtaa suunnitelmia lennosta.

Byron Baysta hyppäsimme bussin kyytiin aamulla ja jatkoimme eteenpäin ja ylös rannikkoa Surfer’s Paradiseen, Gold Coastille, jonne oli muutaman tunnin bussimatka. Gold Coast on tunnettu loputtomasta rantaviivasta (yli 50km rantaviivaa!). Täälläkin yövyimme YHA:ssa kolme yötä (58€/yö), mikä sijaitsi satama-alueella ja parvekkeelta näkikin kauniisti auringonlaskun!

Gold Coastilla ensimmäistä iltaa

Näkymät hostellin parvekkeelta

Good morning!

Tietty Australian tee-valikoimia tuli käytyä läpi:)

Uskomatonta, mutta totta; 6 viikon flunssakierteen jälkeen Uudesta-Seelannista, Antti sairastui jälleen flunssaan ja pari päivää myöhemmin, juuri, kun minun antibioottikuuri oli loppunut, iski minuunkin tuo sama räkäflunssa! Joten viikkojen flunssakierteelle ei näyttänyt tulevan loppua ja Gold Coastilla aika menikin flunssaa sairastaessa. Gold Coast ei iskenyt minuun- liian lomakeskus/turistimainen paikka, mutta merenranta oli tietysti nätinnäköinen ja keskustassa tuli käytyä kävelemässä sekä kävimme tekemässä visiitin SkyPoint Observation Deckille (25AUD/hlö), joka on yksi maailman korkeimmista asutuista rakennuksista. Sieltä aukesi mahtavat näkymät ympäri Surfer’s Paradisea ja Gold Coastia.

Aina aikaa pannukakuille :)

Näkymät SkyPoint Observation Deckiltä

Seuraavana kohteena oli Noosa. Yövyimme Noosavillen puolella kolme yötä Sandy Court Holiday Units -hostellissa (60€/yö). Tämä oli mainio löytö; oma tilava kämppä ja pieni kävelymatka rannalle, ruokakauppaan ja ravintoloihin, että Noosan kansallispuistoon. Noosa oli mainio pieni paikka. Kävimme viettämässä päivän kansallispuistossa, jossa oli kova yritys bongata koalia, mutta koalat eivät haluneet näyttäytyä...Kansallispuisto oli kuitenkin kaunis, oli ihana kävellä sademetsässä! Sademetsäkävelyreitin jälkeen kävimme kävelemässä Coastal Trackia, joka meni uimapoukamien ohi, pitkin merenrantaa, joka vei lopulta Dolphin Point Look Outille. Delfiinejä emme nähneet, mutta ensimmäiset valaat tuli bongattua täällä sekä merikilpikonna, joten se lohdutti, kun ei koalia bongattu! Kuvia ei kuitenkaan ehtinyt napata, kilpikonna ui sen verran liukkaasti ja valaat olivat niin kaukana merellä!

Noosa

Noosa National Park

Noosa Coastal Track

Dophin Point Lookout

Majapaikkamme lähellä oli myös pieni puisto, Weyba Park ja kävelyreitti jossa kävimme pyörähtämässä. Noosassa ollessa lämpömittari pompsahti +40’c:een, joten kuumuutta riitti!

Noosasta jatkoimme lyhyen matkaa ylöspäin ja jäimme pois bussista Tin Can Bayssa. Yövyimme yhden yön Backpacker’s hostellissa (40€/yö). Aamulla aikaisin lähdimme kävellen satamaan, jossa oli mahdollisuus nähdä ryhädelfiinejä! Siellä niitä oli 3 kappaletta uiskentelemassa satama-alueella, yksi pikkuinen ja kaksi aikuista, hienoa oli nähdä noita hassuja olentoja villinä ja vapaana! Päivä oli kuuma, joten loppupäivän vietimme puistossa meren äärellä. Rinkat olimme jättäneet hostellille säilytykseen ja illalla hyppäsimme bussiin ja jatkoimme parin tunnin matkan Hervey Bayhyn.

Tin Can Bayssa delffiinejä bongaamassa

Eukalyptuspuita kaikkialla:)

Kuivaa ja kuumaa!

Bussia odotellessa..

Hervey Bayssa yövyimme YHA:ssa lähellä satamaa (53€/yö). Hostelli oli viihtyisä ja tuntui kuin olisi sademetsän keskellä. Aamulla tuli usein herättyä riikinkukkojen ja kakadujen huutoon, mikä ei ollut todellakaan kaunista kuultavaa vaan päinvastoin; kakadujen huuto kuulosti lähinnä siltä, että jotakin eläintä rääkättäisiin ja riikinkukon huuto kuullosti kissan mouruamiselta, lisäksi joku lintu huusi kuin apina, mitä ihmeellisempiä linnunääniä ja lurituksia tuli siis kuultua! Hämärän tullen isot sammakot ryömivät lammikoista ja hyppivät jalkoihin kurnuttaen ja satamaan kävellessä rannalla chillaili parvi pelikaaneja.
Hervey Bayssa meillä oli pitkästä aikaa huoneessa jopa televisio, joten tuli vietettyä leffailtaa ja sattuipa semmoinenkin juhlapäivä kuin hääpäivä tuolla ollessa, ei tosin juhlistettu sen kummemmin kuin löhöilemällä, kävelemällä rannalla ja lähipuistossa ja yrittäen päästä eroon viimeisistä flunssanrippeistä, jokohan nyt olisi sairastettu kaikki mahdolliset liikkeellä olevat influenssat ja flunssat!

Riikinkukot aamuisin ja iltaisin huutelemassa

Hervey Bay satamassa

Urangan Pier

Seuraavalle kahdelle päivälle olikin menoa aamusta iltaan! Hervey Bayhin tullaan monesti sen takia, koska se on lähin reitti Fraser Islandille, joka on siis Unescon maailmanperintökohde. Olimme buukanneet päivän kestävän Hummer Tourin saarelle Fraser Experience Toursin kautta (273AUD/hlö), joka kiertää kaikki hienoimmat nähtävyydet päivän aikana saarella.

Australiassa ei ollut kuulema paikallisten mukaan satanut viimeiseen 3 kuukauteen, joten tietenkin sattui niin, että juuri meidän Fraser reissupäivän aikana taivas viimeinkin repesi ja vettä tulikin kuin Esterin pyllystä seuraavat kaksi vuorokautta, ihan tulviksi asti! Meitä kuitenkin tultiin hakemaan Hummerilla sovitusti aamulla aikaisin. Autoon mahtui 4 henkilöä, mutta meitä ei onneksi ollut kuin 3; minä, Antti ja yksi eurooppalainen asianajaja, (jonka nimeä en nyt muista), joka tapauksessa Hummerissa oli tilaa meille ruhtinaallisesti. Kuski oli entinen armeijan työntekijä, nyt jo eläkkeellä oleva, joka silloin tällöin tekee hummeritoureja. Kuski kertoi kaiken mahdollisen Fraser Islandista ja paljon muutakin. Ajoimme lautalle ja lauttamatka Fraser saarelle kesti n. 30min, saarelle päästyämme lähdimme ajamaan saaren halki.

Fraser Island on maailman isoin hiekkasaari, toisin sanoen saarelle ei ole mitään asiaa tavisautoilla, vaan täytyy olla hyvä neliveto alla, muutoin ei pääse ajamaan metriäkään eteenpäin! ”Tiet” (jos nyt niitä voi edes tieksi kutsua) olivat upottavaa, pehmeää hiekkaa ja hyvin kuoppaista oli meno, autossa piti pitää kiinni kaksinkäsin kahvoista ja penkistä ja yrittää olla lyömättä itseään kattoon tai muuten kaatumatta pitkin penkkiriviä. Jos kärsit matkapahoinvoinnista, on tämä pahin painajaisesi! Itsellekin iski huono olo pomppukyydistä puolessa välin päivää, mutta meni onneksi ohi, kun pysähdyimme ja sai hengähtää hetken.
Ajelimme (tai pompimme) sademetsän läpi kohti merenrantaa ja ajelimme pitkän tovin kuuluisaa 75 Mile Beachiä pitkin. Uimaan ei mieli tehnyt, kun tiesi että vedessä kuhisee haikaloja, eikä kuski sitä suositellutkaan! Muutenkin on jäänyt uimiset aika vähille haikalojen ja meduusojen takia! Pysähdyimme Eli Creek-joella, jossa virtasi makeaa vettä, vesi oli todella lämmintä ja muutama tyyppi siellä uiskentelikin. Jatkoimme matkaa rantahiekkaa pitkin, jossa vastaan tuli haaksirikkoutunut veneen hylky,  The Maheno Shipwreck, todella mahtavan näköinen, jotain maagista ja mystistä vanhoissa laivanhylyissä on!

75 Mile Beach

Eli Creek

The Maheno Shipwreck

Rannalla ajeltuamme lähdimme takaisin lähemmäksi satamaa lounaalle, jonka kuski meille tarjoili piknik- koristaan, lounaan jälkeen kävelimme pienen lenkin kaatosateessa mahtavassa sademetsässä ja jatkoimme Hummerilla matkaa Lake McKenzielle, pieni makeanveden järvi, korkealla keskellä saarta! Järvi oli sateessakin upean värinen (aurinkoisella kelillä varmasti vielä kauniimpi!) ja vesi lämmintä. Kävimmekin järvessä uimassa, jokatapauksessa olimme jo märkiä kaatosateessa tallustamisen jäljiltä. Järvessä uiskentelee yleensä palon kilpikonnia, mutta harmikseni emme bonganneet yhtäkään, emmekä nähneet yhtäkään dingoa, joita saarella on jopa toistasataa. Fraser Island oli käymisen arvoinen paikka, näinkin kaatosateella todella kaunis ja voin kuvitella millaista siellä olisi aurinkoisena päivänä ajella, uida ja haikata sademetsässä! Ehdottomasti, jos aikaa on, niin vinkkinä; kannattaa vuokrata oma neliveto ja yöpyä saaren jommassa kummassa hotellissa, josta päin sitten tutkia saarta!

Sademetsässä tallustelemassa

Lake McKenzie

Shampanjaa päivän päätteeksi kaatosateessa
sademetsässä:)

Seuraavana aamuna hyppäsimme bussiin, joka vei meidät lähellä olevaan satamaan ja lähdimme bongailemaan ryhävalaita! Olimme varanneet Whale Whatching- päiväreissun (120AUD/hlö) Freedom III aluksella, jota pyöritti perheyritys. Laivaan mahtui 45 henkilöä, mutta meitä oli vain nippanappa 20, mikä oli loistavaa, enemmän tilaa laivassa, sadesää oli varmasti karsinut väkeä pois! Lähdimme aamulla merelle, Fraser Islandin lähitienoille ja näimme parikymmentä valasta poikasten kanssa, huikea fiilis, nähdä tuollainen majesteettinen olento! Vettä satoi jokseenkin koko päivän, joten merivesi ei ollut niin kirkasta, mutta kyllä valaat erotti silti aika hyvin! Pois päin tullessa seilasimme vielä Fraser Islandin vierestä ja näimme kaksi Dingoa jolkottelemassa rannalla.

Aamusufeet Freedom-aluksella

Siellä se menee!

Fraser Islandin rannalla pari dingoa bongattu

Tulimme iltapäivästä takaisin hotellille, jossa meillä oli tavarat säilytyksessä ja jottei menoputki katkennut, olimme varanneet vielä yöbussista paikat 13h kestävälle matkalle kohti Airlie Beachia, jonne lähdimme iltayhdeksältä ajelemaan. Nopeasti menivät ensimmäiset kaksi viikkoa täällä reissatessa!

Vaatteet että lenkkarit pikakuivattu kuivurissa valasreissun jäljiltä,
hammaspesut ja yöbussia kohti!

~Don’t worry about the world coming to an end today, it’s already tomorrow in Australia~
-Charles M. Schulz-

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Malesia: Löhöilemässä Langkawilla

Reissun viimeinen etappi- Japani!

Singaporen sykkeessä

Haaveilusta tositoimiin

Unelmat kantavat kauas

Oh New York, New York- 'Ison Omenan' makuja

Uusi-Seelanti; Pohjoissaari- kaatosadetta ja hobitteja

Malediivit- It's a paradise!